Elon Musk

Jeden z twórców metody płatności PayPal. CEO Tesli – spółki produkującej w pełni elektryczne samochody. Wizjoner, który w najbliższym dziesięcioleciu chce wysłać ludzi na Marsa. Człowiek, który drąży tunele pod Los Angeles.

Elon Musk urodził się w RPA, ale już w wieku 17 lat przeniósł się do Ameryki Północnej; początkowo mieszkał w Kandzie, potem znalazł się w USA. Gdy miał zaledwie 10 lat nauczył się programować. Pierwszym dużym sukcesem Elona było współtwórstwo PayPala. Gdy spółka została sprzedana eBayowi otrzymał 180 mln dolarów jako jeden z jej udziałowców. I wtedy jego życie stało się już naprawdę ultraciekawe.

SpaceX

Ze swojego majątku, 100 mln dolarów przeznaczył na założenie SpaceX. Początkowo nie wiedział za dużo o lotach kosmicznych i rakietach. Jeden z pracowników wspomina, że Elon często przechadzał się po siedzibie firmy i podpytywał o postępy prac, budowę silników i inne rzeczy związane z rakietami. Myślał, że tym sposobem Musk sprawdza postęp prac i czy wszystko jest wykonane tak jak sobie tego życzył, ale później doszło do niego to, że tym sposobem dowiadywał się jak działają rakiety! Trzeba mieć naprawdę mocne poczucie celu i wiele wiary, żeby założyć firmę z branży, której do końca się nie zna. A Elon to właśnie posiadał. W trakcie tworzenia pierwszych rakiet, kilka pierwszych startów zakończyło się fiaskiem, co prawie doprowadziło Muska do bankructwa (gdyż resztę pieniędzy zainwestował w dwie inne spółki). Kosztowało go to naprawdę wiele nerwów i stresu, gdyż było już naprawdę źle. Jednak w końcu jeden ze startów przebiegł pomyślnie, a SpaceX dostało pierwsze zlecenie i zaczęło generować zyski. Najprawdopodobniej gdyby ten lot również się nie udał, SpaceX i Tesla upadłyby i byłby to koniec Elona, a świat straciłby szansę na to co dzieje się dzięki niemu na naszych oczach.

Musk założył SpaceX z myślą o tym, aby loty kosmiczne stały się tańsze i nie były domeną tylko i wyłącznie państw, ale też przedsiębiorstw. Poza tym, tak jak już wspomniałem, w przeciągu 10 lat Elon planuje wysłać pierwszą załogową misję na Marsa. Trzeba jednak uczciwie przyznać, że często przekracza wyznaczone przez siebie terminy, ale nawet jeśli i tym razem się to zdarzy to i tak jest jest daleko przed jakimikolwiek innymi planami państw. Co więcej nie chce poprzestać na tylko jednej misji, a skolonizować planetę! Zdaje sobie sprawę z tego, że ten proces może trwać bardzo długo, ale chce pozostawić ludzkość jako gatunek międzyplanetarny. Zapytany kiedyś o to, czy wybierze się z którąś z misji na Marsa odpowiedział, że raczej nie, gdyż chce dopilnować jeszcze wielu różnych rzeczy, chyba, że znalazłby kogoś odpowiedniego na swoje stanowisko, gdyby nie wrócił. Wracając do komercjalizacji przemysłu rakietowego przez Elona to jego rakiety były testowane pod kątem lądowania i ponownego użytkowania, co nie jest za bardzo spotykane jeśli chodzi o, np. NASA. No i udało się! Musk planuje, nie tyle komercyjne loty w kosmos, co loty pomiędzy miastami na Ziemi. Za cenę mniejszą niż cena biletu lotniczego będzie możliwe dostać się w większość miejsc na Ziemi w mniej niż pół godziny, a w każde w maksymalnie godzinę! To na jakiej zasadzie ma to działać możesz zobaczyć TUTAJ. Ciekawe tylko kiedy uda się zrealizować te plany, ale gdy już to nastąpi będzie to kompletna zmiana tego jak teraz postrzegamy podróżowanie. Jestem skłonny powiedzieć nawet, że będzie to rewolucja transportu równa tej jaka wydarzyła się po wynalezieniu koła, a równocześnie znacznie większa niż samo wynalezienie samolotu. Jak będzie w rzeczywistości, czas pokaże. Kończąc już wątek dotyczący SpaceX wspomnę jeszcze o wysłaniu Falcona Heavy, nowego rodzaju rakiety, w kosmos. W lutym tego roku było o tym głośno, gdyż jest to rakieta z największą siłą nośną w historii (około 63 tony). Dwa z trzech boosterów, które umożliwiły start, osiadły synchronicznie na platformach startowych (to dzięki temu rakiety SpaceX stają się wielokrotnego użytku). Niestety trzeci z nich wpadł do oceanu. Pomimo to SpaceX z Elonem na czele osiąga coraz to nowe cele i jest na dobrej drodze, aby przeprowadzić pierwszą załogową misję na Marsa…

(lądowanie boosterów Falcona Heavy, źródło)

Tesla

Kolejną spółką, w którą zainwestował Elon po sprzedaniu PayPala była Tesla (przeznaczył na nią 70 mln dolarów).  Jest wymieniany jako jeden z jej założycieli, ale sprawa wygląda nieco bardziej skomplikowanie. Na pomysł produkcji w pełni elektrycznych samochodów wpadł Martin Eberhard zakładając Teslę, a Elon dołączył później jako jeden z inwestorów i prezes rady nadzorczej. Martin Eberhard po jakimś czasie został wyrzucony ze swojej firmy, m.in. za sprawą Elona, który twierdził, że Eberhard nie nadaje się na to stanowisko, i w 2008 Musk został jej prezesem. Muszę przyznać, że samochody produkowane przez Teslę wyglądają i działają w genialny sposób. Jeśli chodzi o wygląd to może być to oczywiście kwestia sporna, o gustach się w końcu nie dyskutuje. Za to jeśli chodzi o działanie, to tak jak już wspomniałem, są to samochody w pełni elektryczne. Dodatkowo za “paliwo”, którym jest energia elektryczna nie trzeba nic płacić! Dzieje się to za sprawą specjalnych stacji, które są podpięte do baterii słonecznych. Tam właśnie jest możliwość naładowania swojego samochodu (z tego co mi wiadomo w Polsce nie ma tak dużych stacji jakie są już np. w USA, ale dostępne są mniejsze “ładowarki”). Jeśli komuś zależy na czasie i nie chce czekać aż samochód naładuje się w pełni to za opłatą może zostać wymieniony akumulator. Patrząc na działalność Elona można wywnioskować, że dąży on, aby uczynić ludzkość bardziej ekologiczną. I jest to całkowita prawda, jego celem samym w sobie nie są pieniądze, a zostawienia Ziemi lepszym miejscem. Myślę, że jest to postawa, z której możemy się naprawdę wiele nauczyć.

Wracając do kwestii pieniędzy, aktualny majątek Muska jest szacowany na około 20 mld dolarów. Żeby było ciekawie, nie pobrał jeszcze żadnej pensji w Tesli! Kilka miesięcy temu poinformował, że sytuacja ta nie zmieni się aż kapitalizacja Tesli przekroczy 650 mld dolarów. Gdy już się to stanie będzie mógł zarobić aż 78 mld USD z tytułu 12 wypłat o wartości 1% kapitalizacji! W pewnym sensie postawa ta jest podobna do postawy Steva Jobsa, kiedy powrócił do Apple. Wypłacał sobie wtedy przez kilka lat jedynie dolara rocznie za swoją pracę! Jak widać dla wielkich ludzi tego pokroju naprawdę nie liczą się pieniądze, a przyświeca im jakiś konkretny cel.

Ostatnio wiele inwestorów zajmowało krótkie pozycje, mówiąc, że są one przewartościowane. Elon groził na Twitterze, że ich pozycje zostaną spalone, po czym dokupił akcje o wartości 9,85 mld dolarów! Będąc w temacie mediów społecznościowych, nie sposób nie wspomnieć, że Musk często się tam udziela. Twittuje oraz publikuje zdjęcia i filmiki na swoim koncie na Instagramie oraz należących do niego spółek. Jeszcze niedawno wymieniłbym również Facebooka, ale po ostatniej głośnej aferze dotyczącej przecieku danych, Elon usunął wszystkie należące do niego strony. Linki do jego social mediów podam na koniec artykułu, naprawdę warto tam zerknąć, szczególnie na Instagrama Tesli oraz SpaceX.

(Tesla Model 3, źródło)

SolarCity

W SolarCity Elon Musk zainwestował 10 mln dolarów ze swojego ówczesnego majątku. Co ciekawe firmę założyli jego kuzyni, a w 2016 stała się zależna od Tesli. Jej działania nie są aż tak porywające jak inne projekty, które powstają przy wsparciu Muska, ale również wspiera środowisko naturalne przez, np. montowanie paneli słonecznych na dachach domów.

The Boring Company

“Nudną Firmę” Musk założył w 2016 roku, aby drążyła tunele pod Los Angeles. Nie brzmi to może bardzo imponująco, ale wiąże się z kolejnym fascynującym pomysłem Elona – Hyperloopem. Tunele będą miały za zadanie odciążyć ruch uliczny, będą mogły tam jeździć samochody, ale co ważniejsze, wspomniane Hyperloopy. Będą to kapsuły, które dzięki rurom z odessanym ciśnieniem, mogłyby poruszać się z prędkością około 1200 km/h! W Polsce również powstaje projekt inspirowany firmą Muska, organizowany przez Hyper Poland, który miałby dotyczyć trasy pomiędzy Warszawą a Wrocławiem. Ciekawy jest sposób w jaki The Boring Company zbiera fundusze na drążenie tuneli. Najpierw można było kupić czapki z logo firmy, później miotacze ognia, a w najbliższym czasie planowana jest sprzedaż cegieł, również z logo. Elon reklamował miotacze, obiecując gaśnicę w gratisie, która niczym się nie różni od innych, ale ma fajną nalepkę.

(tunel pod Los Angeles, źródło)

OpenAI

Elon otwarcie mówi, że sztuczna inteligencja niesie “o wiele większe zagrożenie niż Korea Północna” i zaleca uregulowanie jej kwestii. Nie powstrzymuje go to jednak przed własnymi testami z nią związanymi. Jakiś czas temu ogłosił, że jego sztuczna inteligencja stworzona przez OpenAI pokonała najlepszych graczy w “Dota 2”.

Podsumowanie

Jak widać, Elon rozwija naprawdę wiele firm i projektów i prawie nie ma czasu na odpoczynek. Sam siebie określa pracoholikiem, który potrafi spędzić ponad 100 godzin tygodniowo w pracy. Widać, że to co robi ma wielki sens, który przyświeca Muskowi. W związku z tym, że Elon jest tak bardzo barwną i genialną postacią nie da się opisać wszystkiego w jednym artykule. Dlatego też na pewno w przyszłości będę wracać do jego poczynań.

Myślę, że dzięki temu wpisowi wiadomo już dlaczego tak bardzo mi imponuje i śmiało mogę nazwać go jednym z największych geniuszy i innowatorów, którzy stąpali po Ziemi. Na koniec zamieszczam jeszcze kilka ciekawych cytatów Elona oraz, obiecane wcześniej, social media:

„Mam mentalność Samuraja – wolałbym popełnić seppuku niż ponieść klęskę”. (ten chyba najbardziej mi się podoba)

„Wytrwałość jest bardzo ważna. Nie powinieneś się poddawać, chyba że jesteś do tego zmuszony”.

„Pracuj tak ciężko jak to możliwe, to zwiększa szanse na sukces. Jeśli inni ludzie pracują 40 godzin w tygodniu, a ty 100 godzin, to ty w 4 miesiące osiągniesz to, co innym zajmie rok”.

„Jeżeli ludzkość nie wyląduje na Marsie za mojego życia, to będę rozczarowany”.

„Każdy produkt, do którego potrzeba instrukcji obsługi, jest zły”.

Twitter Elona Muska

Instagram Elona Muska

Instagram SpaceX

Instagram Tesli

Zdjęcie w nagłówku: Elon Musk, źródło

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *